UWassistent heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

6 tips om meer te bewegen voor ouderen

Het is belangrijk om voldoende te (blijven) bewegen. Er zijn meer dan genoeg activiteiten voor ouderen om voldoende beweging te krijgen. Door zoveel mogelijk thuis zelfstandig te blijven doen, ligt er al een goede basis om genoeg te bewegen. Maar hoe zorg je ervoor dat je voldoende beweging krijgt?

UWassistent geeft 6 tips met activiteiten voor ouderen om meer te bewegen zonder pijn!

1. Neem de trap in plaats van de lift

Moet je op de 13e verdieping zijn? Dan is het misschien niet zo’n goed idee om de trap te nemen. Maar hoef je maar enkele verdiepingen omhoog? Neem dan de trap! Meer bewegen is beter dan niet bewegen.

2. Doe ochtendgymnastiek

Doe bijvoorbeeld mee met Nederland in Beweging of maak elke ochtend een wandeling.

3. Kies een activiteit die je leuk vindt om te doen

Er zijn veel mogelijkheden om te bewegen; kies een activiteit die je leuk vindt om te doen! Als je iets doet wat je niet leuk vindt, is de kans groter dat je het niet volhoudt. Hou je van wandelen, zwemmen, fietsen of dansen? Kies wat jij leuk vindt om te doen!

4. Samen sporten

Samen bewegen is leuker dan alleen bewegen! Zoek een maatje om mee te wandelen of te fietsen. Samen bewegen werkt als een stok achter de deur en maakt het makkelijker om vol te houden. Heeft u niemand om mee te bewegen? Een gezelschapsmaatje gaat graag met u mee!

5. Neem de fiets in plaats van de auto

Boodschappen doen en maar enkele producten nodig? Ga dan op de fiets of lopend. Heb je een afspraak waar je de auto niet perse voor nodig hebt? Laat de auto dan eens staan. Dat is niet alleen goed voor je conditie, maar ook goed voor het milieu!

6. Stap een bushalte eerder uit

Reist u wel eens met de bus of de tram? Stap dan één halte eerder uit en wandel het laatste stukje.

Er zijn genoeg activiteiten voor ouderen die er voor zorgen dat u genoeg beweging krijgt. Heeft u nog meer tips om voldoende te bewegen? Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
2 Hits
0 reacties

Ervaringen van persoonlijke assistenten

  

Doen wat nodig is – door persoonlijke assistent Liesbeth Pauw

Afgelopen week kreeg ik een spoedopdracht binnen via de Letselschadehulpdienst. Er moest direct hulp komen voor een mevrouw die een auto-ongeluk had gehad. Zij had een zware hersenschudding en zeven zwaar gekneusde rugwervels en kon bijna niets zelf doen. Mevrouw was na het ongeluk niet direct naar het ziekenhuis vervoert maar pas veel later, daarom heeft ze ook niet direct de juiste hulp gehad.

Ze was zo blij dat ik zo snel al kwam en wilde graag haar hart luchten, zodat ik de eerste ochtend alleen maar heb geluisterd naar haar verhalen en koffie gezet. Ze knapte er helemaal van op dat er eindelijk hulp was en dat ik naar haar wilde luisteren. Uiteindelijk heb ik nog de benodigde boodschappen gehaald en beloofd dat ik de vrijdag erop weer zou komen. Inmiddels had mevrouw bericht dat ze alsnog naar een zorghotel kon voor 4 weken, gezellig onder de mensen en gerichte therapie. Ik heb voor haar vertrek het huis schoon gemaakt en geholpen met de koffer inpakken, ze werd er helemaal blij van. Ik heb beloofd over 4 weken weer terug te komen om verder te helpen waar nodig.

 

Blij dat jij er bent – door persoonlijke assistent Bianca van Wijk

Ze belde rond 20.30 in totale paniek. De wasbak liep niet door en ze wilde net haar tanden poetsen. Haar geheugen is niet meer wat het geweest is en als je bijna 87 bent dan is een verstopte wasbak net wat te veel. “Ik kom er aan,” zei ik.

En daar zat ze in pyjama met de paniek nog in haar ogen. “Gelukkig daar ben je.... Ik ga ff een sigaret roken ga je mee?” “Natuurlijk,” zei ik. En na twee sigaretten was ze gekalmeerd. “Beloof je dat je morgen terug komt als ze het niet kunnen maken?” “Natuurlijk kom ik,” zei ik.

En toen stopte ik haar in bed met een glaasje water, de krant en de afstandsbediening. “Ik ben blij dat jij er altijd bent,” zei ze. “Ik ben blij dat ik er voor je mag zijn,” zei ik.

 

Mooie momenten – door persoonlijke assistent Corine Stigter

Gisteren was ik er voor het eerst alleen voor hem. Hij was al blij toen ik binnenkwam. Eerst koffie gedronken en daarna op pad met de rolstoel. Geld pinnen en lopen langs de kinderboerderij, want daar geniet hij echt van. Ondanks het grijze weer hadden we een paar mooie momenten en hij vond het een leuke middag. Hij kijkt uit naar de volgende keer en ik ging met een goed gevoel naar huis. Zijn somberheid kan ik niet wegnemen, maar als ik kan bijdragen aan een paar mooie momenten in zijn leven dan geeft dat veel voldoening.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
18 Hits
0 reacties

Medewerkers van de maand augustus

 

Onze berichten over de medewerker van de maand worden altijd enthousiast door jullie ontvangen. Daarom presenteren wij deze keer een speciale zomereditie, waarin we niet één maar zeven dienstverleners in het zonnetje zetten. Wij hebben aan onze persoonlijke assistenten gevraagd wie zij hiervoor wilden nomineren. Er kwam een nominatie bij ons binnen waar wij erg ontroerd van werden.

“Nou daar hoef ik niet lang over na te denken. In regio Amsterdam hebben wij een bijzondere klant en hier werken zeven toegewijde dienstverleners!“ aldus onze persoonlijke assistent Nancy Rietveld. Het zorgteam draagt acht uur per dag, zeven dagen per week de zorg voor onze bijzondere Riet; haar persoonlijke hygiëne, garderobe, huishouden, boodschappen, maaltijden en sociale leven. Dit doen zij al ruim anderhalf jaar. De grijze, eentonige dagen van Riet veranderden drastisch. Ze loopt er nu verzorgd bij, haar huis is weer gezellig, de zorgverleners gaan regelmatig met haar naar buiten ‘een terrasje pakken’, zelfs een keer naar de bioscoop. Een van de zorgverleners neemt haar af en toe mee uit varen op haar bootje. Soms wordt er ’s avonds buiten een hapje gegeten. Kortom: de ondersteuning van de medewerkers is een ideale oplossing voor een dementerende oudere die zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen.

Twee dienstverleners delen hun ervaringen.

Dienstverlener Esther aan het woord over haar ervaringen bij deze klant:

“De eerste dag bij Riet was wennen! Ik wist niet wat ik van Riet, en de situatie waarin ze zat, moest denken. Riet keek mij de hele tijd met grote ogen aan en volgde elke stap die ik deed. Veel kwam er niet uit haar maar al snel had ik door dat Riet mij belangstellend aan het observeren was.”

“En ook al zei Riet niet veel, zelf babbelde ik er vrolijk op los. De dienst daarop merkte ik dat Riet wel degelijk dingen had opgeslagen die ik haar de dienst ervoor had verteld. De eerste opmerking die zij tegen mij maakte was ”Esther, jij bent ook altijd vrolijk hè!?” Hierna was het ijs gebroken. Ik had al snel goed contact met Riet en merkte dat zij van directe communicatie houdt en dat dit op een luchtige manier gebracht moet worden. Dan doet Riet eigenlijk alles wat je haar opdraagt. En niet in de vragende vorm want Riet is gek op het woordje ‘nee’.”

“Wat mij van Riet altijd zal bijblijven was op een dag aan het einde van mijn dienst. Wij hadden een gezellige dag gehad; gewandeld, op een terrasje gezeten, lekker gegeten, huisje aan kant, Riet inmiddels voldaan op haar stoel de krant aan het lezen en ik vroeg aan haar: “Lieve Riet mijn dienst zit er op. Ik ga nu, kan ik nog iets voor u doen?” Ze keek niet op toen zij met een zware stem antwoorde: “JA! Oprotten!” Het was even stil. En toen… moest ik vreselijk lachen! Ik kwam echt niet meer bij en de tranen rolden over mijn gezicht van het lachen. Riet keek op van haar krant met van die typische Riet-pretoogjes en zei: “Dit vind je echt leuk hè?” Sinds die dag heeft Riet nooit iets ‘lelijks’ tegen mij gezegd. Volgens mij was het een testcase van haar naar mij toe. Het voelde alsof de kaarten waren geschud. Wat ik heel erg in haar bewonder is haar directheid. Iets wat zij niet leuk vindt zegt zij meteen. Ook wat zij wel leuk vindt of lekker, daar zal zij altijd positief op reageren. En dat vind ik een gave.”.

Ook Sandra deelt haar mooie momenten

Ook dienstverlener Sandra wilt graag haar mooie momenten delen, en iets meer vertellen over haar band met Riet. “Als ik aan Riet denk, denk ik direct aan een leuk, oud huisje in de Jordaan met een soms lieve, soms boze, altijd eigenzinnige, dwarse, intelligente, maar ook dementerende bijzondere oude bewoonster.”

“Mijn werkdag ziet er als volgt uit: Om 17.00 uur ben ik bij Riet, dan drinken we meestal eerst koffie en praten wat samen. Hierna lees ik het verslag van de voorgaande dagen en kijk of er iets bijzonders is gebeurd of nog moet gebeuren. Ik kijk of er nog iets van eten gemaakt moet worden en bespreek dan met Riet wat we zullen eten. Ik ga boodschappen doen en kook voor haar. Dit vind ik het leukste om te doen: iets lekkers, en natuurlijk gezonds, voor haar koken. Moeilijk is ze niet: eigenlijk vindt ze alles altijd heerlijk!”

“Riet ziet er heel goed uit sinds we voor haar koken, we moeten zelfs opletten dat ze niet te dik wordt! We eten gezellig samen en ik ruim alles op. Soms helpt Riet met de afwas. Dit doen we heel graag samen, we praten dan honderduit. Na het eten geef ik haar de medicijnen en kijk wat er verder nog gedaan moet worden. Om 21.00 uur ga ik weer naar huis. Mijn mooiste momenten samen zijn wanneer ik Riet een complimentje geef, bijvoorbeeld door te zeggen dat het bij haar altijd zo gezellig is. Dan kijkt ze je glunderend aan.”

Riet heeft haar ook een belangrijke levensles meegegeven: “Niet veel materie willen hebben.”

Het werken in een groot zorgteam ervaart Sandra als erg prettig. “Eigenlijk zien we elkaar vooral op door Nancy Rietveld georganiseerde gezellige meetings. Verder doet iedereen zijn werk zo goed mogelijk op zijn of haar eigen manier. Door het grote team kunnen we vrij makkelijk diensten ruilen en van elkaar overnemen.”

Alle dienstverleners zijn tijdens hun laatste teamuitje door Nancy Rietveld verrast met een mooie bos bloemen. UWassistent wil dit bijzondere zorgteam bedanken voor alle goede inzet. Wij zijn blij met dienstverleners zoals jullie!

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
407 Hits
0 reacties

Vochtbehoefte bij ouderen

Vochtbehoefte bij ouderen

Door het ouder worden gaan de nieren vaak minder concentrerend werken en daardoor kan het dorstgevoel afnemen. Daarnaast kan de huid dunner worden, waardoor de kans op uitdroging toe kan nemen. Ook kan medicatie (plaspillen, laxeerpillen, pillen tegen depressies) voor extra vochtverlies zorgen.

Ouderen hebben vocht nodig

In de praktijk hoor ik vaak dat ouderen minder gaan drinken omdat ze heel veel of ineens heel snel moeten plassen en dit graag willen beperken. Of dat ze minder mobiel worden en dus echt afhankelijker worden van wat hun aangeboden wordt door verpleging of familie. Ook merk ik dat mensen vergeten te drinken door hun vergeetachtigheid/dementie/zorgen voor hun partner. Omdat ouderen vaak meer tijd in huis doorbrengen, verliezen ze soms ook meer vocht door het verblijf in hun warme kamer.

Het lichaam bestaat voor ruim 60% uit vocht (ouderen 50%) en onze hersenen voor 97%. Dus is het heel belangrijk dat er voldoende gedronken wordt. De gemiddelde ouderen heeft toch wel 1,7 tot 2 liter vocht nodig.

Uitdroging

Als er te weinig gedronken wordt, kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden, zoals dorst, sufheid, minder zweten, minder plassen, minder elastische huid. En soms zelfs bij ernstige uitdroging verwarring of zwalken. Er zijn ook veel darmproblemen zoals verstoppingen, veroorzaakt door te weinig drinken.

Wanneer u dorst heeft, bent u eigenlijk al te laat. U zou het beste kunnen proberen om het dorstgevoel voor te zijn. Wanneer de urine vrijwel helder/licht geel van kleur is, dan wordt er voldoende gedronken.

De hoeveelheid aan vocht is natuurlijk per persoon en situatie verschillend, maar het algemene advies is 8 tot 10 keer per dag iets te drinken. En bij hitte, koorts, diarree en overgeven heeft u vaak nog extra vocht nodig. Check dus goed de kleur van uw urine.

Jolanda Donk-Roozeboom is diëtist en helpt mensen in hun zoektocht naar een gezond en passend voedingspatroon. Elke maand schrijft Jolanda een blog voor UWassistent over voeding en ouderen.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
472 Hits
0 reacties

Anique Lenting - Persoonlijke assistent in Salland en omgeving Zwolle

Anique Lenting - Persoonlijke assistent in Salland en omgeving Zwolle

Anique Lenting is samen met haar collega Lieke Overgoor op 1 juli 2018 begonnen als persoonlijk assistent in de regio Salland-Zwolle.

“Samen met Lieke de krachten bundelen om ons in te zetten voor alle mensen met een hulpvraag! Samen de verbinding zoeken door persoonlijke benadering en betrokkenheid te tonen. Graag willen wij die verbindende schakel zijn tussen de mensen met een hulpvraag en de gescreende dienstverlener. Onze energie inzetten door een ander te helpen en zo ons eigen steentje bij te dragen om de maatschappij voor iedereen wat leefbaarder te maken, dat is toch fantastisch!”

Samen met haar man Leon en hun vier kinderen woont Anique woont in Heino, de Parel van Salland, dicht bij Zwolle. Een paar jaar geleden zijn ze buitenaf gaan wonen in haar ouderlijk huis. Naast het ouderlijk huis staat een mantelzorgwoning waar haar vader in woont. Zijn wens is in vervulling gegaan; hij kan op zijn oude dag op zijn eigen erf blijven wonen. Op deze manier kunnen Anique en haar man (o)pa blijven ondersteunen en houden de (klein)kinderen opa jong.

Op het erf lopen kippen, konijnen, een poes en een minivarken. In haar vrije tijd speelt Anique handbal, gaat ze graag hardlopen en daarnaast leest en tuiniert ze graag. Ook geniet ze van een lekker hapje en drankje met familie en vrienden.

Anique heeft gestudeerd op de NHTV in Breda en heeft ook de opleiding Officemanagement afgerond. Na haar studie heeft ze meerdere dienstverlenende functies gehad bij verschillende (internationale) bedrijven. Haar laatste werkervaring heeft ze opgedaan bij een bemiddelingsbureau in de gastouderopvang. Deze ervaring heeft vele overeenkomsten met het werk als persoonlijk assistent bij UWassistent. In haar vrije tijd heeft ze zich voor diverse instanties als vrijwilliger ingezet.

Net als Lieke is Anique empatisch en dienstverlenend ingesteld. Anique heeft een helicopterview, Lieke is detaillist; hun kwaliteiten sluiten goed op elkaar aan, dat maakt ze een écht team!

“UWassistent staat voor persoonlijke dienstverlening. Wij nemen de tijd voor de klant en zoeken de perfecte match met de dienstverlener. Die persoonlijke aanpak zie je terug in de praktijk. Zo veel mogelijk mensen laten genieten van de prettige dienstverlening door UWassistent. Persoonlijke benadering en betrokkenheid, dat is onze kwaliteit. Wij staan voor iedereen klaar!”

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
305 Hits
0 reacties