UWassistent heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Eenzaamheid: wat kunt u doen?

Bijna iedereen kent wel iemand die zich af en toe eenzaam voelt. Vooral ten tijde van corona lijkt eenzaamheid ontzettend toe te nemen. Tóch kunt u iets doen tegen eenzaamheid en een ander helpen. Al is het voor u misschien een klein gebaar, voor de ander betekent het vaak  heel veel. UWassistent vertelt vandaag wat u kunt doen tegen eenzaamheid.  

Eenzaamheid is vaak moeilijk te herkennen. Dat komt omdat het een onderwerp is waar men liever niet over praat. De gevolgen van eenzaamheid kunnen echter leiden tot fysieke en emotionele klachten. Daarom is het belangrijk altijd alert te zijn op de mensen in uw omgeving die wellicht wat gevoeliger zijn om eenzaam te worden.

 

Wat kunt u doen tegen eenzaamheid?  

Er zijn altijd wel iets wat u kunt doen om iemand te helpen die zich eenzaam voelt. Vaak zijn dat de kleine gebaren, zoals even bellen om te vragen hoe het gaat of diegene een dagje mee uit nemen. Een klein gebaar kan het verschil maken. Wellicht kunt u kijken of er vanuit organisaties initiatieven worden ondernomen om zo eenzaamheid aan te pakken. Denk aan gezamenlijke activiteiten vanuit de zorginstelling, een buurttuin of een wandel- of eetclub. Bespreek samen waar hij of zij graag aan zou deelnemen.  

Eenzaamheid écht helemaal aanpakken blijft lastig. Verminderen van eenzaamheid door aandacht en afleiding kan al heel veel helpen. Vaak is eenzaamheid ook iets waar diegene zelf mee aan de slag moet en waarbij professionals kunnen helpen. Natuurlijk is het nóg beter om eenzaamheid te voorkomen.  

 

Eenzaamheid en corona 

Ten tijde van het coronavirus zijn mensen extra voorzichtig met het onderhouden van sociaal contact. Logisch natuurlijk. Hierdoor ligt eenzaamheid echter nóg sneller op de loer. Toch kunt u ook op afstand een ander helpen om zich minder eenzaam te voelen. Enkele tips:  

1. Stuur een bloemetje of kaartje en laat zo weten dat u aan de ander denkt; 
2. Speel samen online een spelletje; 
3. Bel (of videobel) regelmatig om te vragen hoe het gaat; 
4. Vraag of u iets kunt doen voor de ander, denk aan boodschappen doen of naar een belangrijke afspraak begeleiden als diegene het openbaar vervoer nu liever vermijdt.  

LEES OOK: Tips tegen eenzaamheid tijdens coronacrisis 

Ook UWassistent zet zich in tegen eenzaamheid. Zo kunt u via ons een dienstverlener inschakelen voor gezelschap of begeleiding bijvoorbeeld. Een maatje die samen een blokje met u (of uw naaste) omgaat, een spelletje met u speelt óf u begeleidt naar een (ziekenhuis)afspraak. Uiteraard doen zij dit met inachtneming van de RIVM maatregelen en kunnen zij extra bescherming dragen zoals een mondkapje en handschoenen. Lees hier het coronabeleid vanuit UWassistent.  
 

Vraag begeleiding aan

 

Praten over depressie met uw naasten kan helpen. Kijk op 113.nl/depressie voor informatie en hulp bij depressie. 

 

Lees Meer
Getagged in:
Waardeer dit blogbericht:
784 Hits
0 reacties

PERSBERICHT: UWassistent groeit: ondersteuning aan huis in heel Nederland!

Afgelopen periode opende UWassistent vijf nieuwe vestigingen. Het totaal aantal regionale vestigingen komt daarmee op 24. Begin november opent nog een nieuwe vestiging. Deze groei zorgt ervoor dat vraag en aanbod op het gebied van ondersteuning aan huis, nog beter op elkaar afgestemd worden. Vanuit de regionale vestigingen verzorgen de contactpersonen van UWassistent dienstverlening op maat. 

 

Nieuwe vestigingen 

In de regio Drenthe is op 1 augustus Katja Vledder-Bos gestart. Geert Naber (regio Groningen) en Geertje Karstens (Noord-Groningen en Oost-Friesland) zijn de nieuwe contactpersonen in het noorden van het land. Marlie Vennegoor is vanaf 1 september actief in de Achterhoek. Voor dienstverlening aan huis in de regio Rotterdam hebben UWassistent en Thuishulp Rotterdam kortgeleden de handen ineengeslagen. Vanaf 1 november is Elise van de Burgt actief in regio Veenendaal, Ede en Wageningen. Benieuwd naar de nieuwe gezichten? Kijk dan op uwassistent.nl/persoonlijke-assistenten. 

 

Werkwijze UWassistent 

UWassistent regelt vanuit klantvragen passende dienstverlening aan huis. Klanten kunnen bij UWassistent terecht voor onder andere huishoudelijke hulp, tuinhulp, klushulp of persoonlijke begeleiding. De klant heeft een vast aanspreekpunt en hoeft niet zelf op zoek naar een dienstverlener. De contactpersoon selecteert een dienstverlener op basis van de wensen van de klant. De administratie en facturatie zijn geregeld. De klant heeft hier geen omkijken naar. De eerste kennismaking, met de contactpersoon en later met de dienstverlener, is vrijblijvend. Het vinden van de juiste match is voor UWassistent erg belangrijk.  

De laatste jaren is de druk op mantelzorgers steeds hoger geworden. Ouderen blijven langer zelfstandig thuis wonen, maar hebben daar wel ondersteuning bij nodig. UWassistent ontzorgt naast de klanten ook de mantelzorgers. Het uitbesteden van verschillende taken zorgt voor rust. De klant kan prettig zelfstandig thuis blijven wonen, zonder steeds een beroep te doen op de eigen omgeving. 

 

Word franchisenemer! 

Wilt u uw omgeving ook ontzorgen? UWassistent is op zoek naar betrokken ondernemers die in de eigen regio ouderen willen ondersteunen. UWassistent is een franchiseorganisatie. De franchisenemers richten zich op persoonlijke dienstverlening, het team op het hoofdkantoor ondersteunt daarbij. Na de toevoeging van de nieuwe vestigingen zijn nog enkele regio’s beschikbaar. Bent u die betrokken regelaar, een daadkrachtig organisatietalent vol energie? Word franchisenemer bij UWassistent! Meer informatie is te vinden op uwassistent.nl/franchisenemer-worden.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
680 Hits
0 reacties

Mantelzorg – De financiële regels op een rij (2)

In de serie ´Mantelzorg-De financiële regels op een rij´ schreven we eerder over het Nederlands zorgstelsel en op welke wet u een beroep zou kunnen doen. Hiermee bent u ervan verzekerd dat uw naaste de juiste zorg krijgt. Zorgt u voor iemand die niet in de buurt woont? Dan is het een optie om dichter bij elkaar te wonen óf bij elkaar in te trekken. Vandaag besteden we meer aandacht aan het onderwerp ‘Wonen’ en de gevolgen voor uitkeringen, toeslagen en financiële regelingen.  

 

Inwoning koophuis 

Als degene voor wie u zorgt intrekt in uw koopwoning of andersom, is er sprake van inwoning. Het is belangrijk dat u in dat geval goede afspraken met elkaar maakt over de kostenverdeling, bijvoorbeeld wat er gebeurt als de situatie verandert en een van beiden in de woning achterblijft. Er zijn een aantal mogelijkheden om de kosten te verdelen:  

1. Mede-eigenaar worden

Een optie om de kosten te verdelen, is om mede-eigenaar te worden. In dat geval verkoopt de eigenaar van het huis een gedeelte van het huis. De koper betaalt hierover overdrachtsbelasting. Mocht de situatie veranderen en een van beiden in de woning achterblijven, dan moet het gedeelte weer teruggekocht worden. Bent u beide eigenaar van het huis, heeft u beide recht op hypotheekrenteaftrek op het eigen gedeelte van de hypotheekschuld.  

2. Huur betalen

Een andere optie is om aan degene die bij u in is komen wonen, huur te vragen. U blijft dan zelf eigenaar van het huis, maar de woonlasten worden dan wel gedeeld. Een goede huurprijs kunt u berekenen op huurcommissie.nl. U kunt een gedeelte van de netto hypotheeklast aanmerken als huur.  

3. Woonlasten niet delen

Natuurlijk kan er ook voor gekozen worden om de inwoner niet mee te laten betalen aan de woonlasten, maar bijvoorbeeld wel met de boodschappen of het gas, water en licht.  

4. Samenlevingscontract

Wanneer één iemand eigenaar blijft van het huis, is het verstandig om een samenlevingscontract op te laten stellen bij de notaris. Hierin laat u afspraken vastleggen over bijvoorbeeld de aflossing van de hypotheek en of de ander hieraan mee moet betalen. En wat als het huis verkocht moet worden, hoe zit het dan met de waardestijging of eventuele restschuld? En wat als de een overlijdt?  

 

Mantelzorgwoning 

Bij een mantelzorgwoning woont de mantelzorger of de zorgvrager in een apart gedeelte op hetzelfde perceel. Bijvoorbeeld in een uitbouw of een vrijstaand gebouw op het achtererf. U heeft geen vergunning nodig voor het realiseren van een mantelzorgwoning, mits er aan een aantal regels gehouden wordt. Zo mag de mantelzorgwoning maximaal 3 meter hoog zijn, mag het woongedeelte (keuken, woonkamer, slaapkamer en badkamer) alleen op de beganegrond zijn en mogen er maximaal twee personen wonen waarvan er tenminste één persoon zorg ontvangt of geeft. Er moet tevens sprake zijn van een mantelzorgrelatie tussen de huiseigenaar en één van de bewoners van de mantelzorgwoning. De verklaring van een mantelzorgrelatie kan gegeven worden door de huisarts of wijkverpleegkundige. Wellicht is deze mantelzorgrelatie al bekend bij de gemeente doordat er een Wmo-indicatie is, dan is een aparte verklaring niet nodig.  

Een mantelzorgwoning kan een eigen adres en huisnummer krijgen zodra de gemeente op de hoogte is gesteld. Zolang de woning geen eigen huisnummer heeft, is er sprake van een gezamenlijk huishouden. Dit kan gevolgen hebben voor toeslagen, uitkeringen en zorgindicaties.  

Voor meer informatie kunt u terecht bij uw gemeente of u kunt bellen met de Mantelzorglijn.  

 

Kangoeroewoning 

Bij een kangoeroewoning zijn twee woonhuizen met elkaar verbonden door een trap of deur. De woning wordt echter wel gezien als één verblijfsobject, dus de bewoners vormen een gezamenlijk huishouden. Het is belangrijk om bij de notaris de verdeling van het eigendom vast te leggen. Wilt u één woning laten splitsen in twee woningen met ieder een eigen adres? Dan heeft u een bouwvergunning nodig.  

 

Woningaanpassingen 

Voor het laten aanpassen van uw huis vanwege mantelzorg, kunt u een vergoeding aanvragen via de Wmo. Hiervoor kunt u terecht bij het Wmo-loket of het sociaal wijkteam van uw gemeente. Er geldt vaak wel een eigen bijdrage.  

 

Inwoning huurhuis 

Als uw naaste in uw huurwoning intrekt, of andersom, is er ook sprake van inwoning. Bij medehuurschap heeft de inwoner dezelfde rechten als de hoofdhuurder. Het aanvragen van medehuurschap is echter erg lastig. Als echtgenoot of geregistreerd partner van de hoofdhuurder, bent u automatisch medehuurder. Andere huisgenoten zijn niet automatisch medehuurder en medehuurschap kan vaak pas verkregen worden nadat u twee jaar een ‘duurzaam gemeenschappelijk huishouden’ vormt. Dat wil zeggen dat er wordt gekeken of de kosten voor het huishouden eerlijk gedeeld zijn. In geval van een mantelzorgrelatie kan er een uitzondering worden gemaakt en wordt er soms binnen de twee jaar medehuurschap toegekend. 

Omdat het samen bewonen van een huurhuis financiële gevolgen kent, is het soms gunstiger om bij elkaar in de buurt te gaan wonen. Met een urgentieverklaring van de gemeente kunt u voorrang krijgen op een sociale huurwoning.  

Lees Meer
Getagged in:
Waardeer dit blogbericht:
768 Hits
0 reacties

Robot Tessa - De robot die zorgt voor structuur in het dagelijks leven

Tessa is een sociale robot die helpt om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Ze herinnert de gebruiker aan kleine taken en geplande afspraken. Voor wie de robot speciaal bedoeld is en wat de robot allemaal kan, vertellen we u graag in deze blog.  

 

Voor wie is Robot Tessa bedoeld? 

Robot Tessa is speciaal bedoeld voor thuiswonende mensen met (milde) dementie, een cognitieve beperking of een niet-aangeboren hersenletsel. Tessa helpt bij het structureren van de dag en dat kan vooral handig zijn voor de mensen uit de bovengenoemde doelgroepen. We zien steeds vaker dat gadgets mensen kunnen helpen en ondersteunen, waardoor ze langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Denk aan een automatisch potopener, leefstijlmonitoring en een Wolk-airbag om ´veilig´ te vallen.

 

LEES OOK: Langer zelfstandig thuis wonen dankzij deze gadgets 

 

Wat doet Robot Tessa? 

Is er niemand in de buurt, dan biedt Robot Tessa uitkomst. Tessa herinnert de gebruiker aan bepaalde activiteiten en taken die vooraf via een app zijn ingesteld door verzorger, mantelzorger of familielid. Dit kunnen agendapunten zijn, bijvoorbeeld dat er ´s middags bezoek komt, maar ook kleine taken zoals de planten water geven of het aansporen om wat rek- en strekoefeningen te doen. Dit zijn typisch voorbeelden van taken en activiteiten die makkelijk vergeten kunnen worden door de gebruiker. Het is handig wanneer een robot ze hieraan herinnert. 

Robot Tessa ziet er ook nog eens schattig uit; met de kraaloogjes, het haarbandje en het bloempotje op haar hoofd. Tessa staat dus ook leuk in de woonkamer! Natuurlijk evenaart de robot het menselijke gezelschap niet, maar het kan mensen met een beperking of een vorm van lichte dementie zeker helpen met de regie in eigen handen houden.  

 

Bij meer dan 75 zorginstanties wordt Robot Tessa ingezet. Hier is aangetoond dat:  

- Tessa de gebruiker zelfstandiger maakt. 

- Tessa wordt gezien als een maatje, waarbij de gebruiker meer zelfregie ervaart. 

- Tessa de zorgverlener of mantelzorger ontlast.  

- Tessa de zorgkosten verlaagt.  

Bron: dementie-winkel.nl

 

 

Heeft u ondersteuning nodig bij het huishouden? Of heeft u behoefte aan persoonlijke begeleiding? De contactpersoon uit uw regio neemt graag contact met u op en heeft een vrijblijvende kennismaking met u om te kijken wat UWassistent voor u kan betekenen.  

 

Vrijblijvende kennismaking

 

Lees Meer
Getagged in:
Waardeer dit blogbericht:
707 Hits
0 reacties

PERSBERICHT: Thuishulp Rotterdam breidt aanbod uit door samenwerking met UWassistent

Rotterdam, 22 september 2020 - Thuishulp Rotterdam slaat de handen ineen met UWassistent, een bekende landelijke organisatie voor particuliere diensten aan huis. De organisaties delen dezelfde waarden en zorgen er met persoonlijke dienstverlening voor dat senioren zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Thuishulp Rotterdam versterkt haar positie in de stad Rotterdam en slaat haar vleugels uit naar een groter gebied dat naast regio Rotterdam Rijnmond ook de Drechtsteden, Lansingerland, Zuidplas en Goeree-Overflakkee omvat.

Inwoners die thuishulp nodig hebben, kunnen een beroep doen op een van de professionele thuishulpen van de organisatie. Thuishulp Rotterdam levert vervangende mantelzorg, vrijblijvend advies over financiering (pgb WMO en WLZ) en diensten als huishoudelijke hulp, gezelschap, begeleiding, regulier tuinonderhoud en eenvoudige klusjes in huis.

 

Dragons’ Den zorgt voor groei

Afgelopen april kreeg Jan-Willem Hoogeweegen, directeur Thuishulp Rotterdam, met zijn pitch in het televisieprogramma Dragons´ Den investeringskapitaal waarmee hij zijn organisatie verder kan laten groeien. De samenwerking met UWassistent is een van de zichtbare uitkomsten hiervan. Jan-Willem Hoogeweegen over de samenwerking . “Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het kan zijn om zorg voor je ouders te combineren met het dagelijks leven. Mijn droom is om meer mensen langer zelfstandig te laten wonen en mantelzorgers te ontlasten. Dit is de reden dat ik in 2018 Thuishulp Rotterdam startte. Ik ben heel blij dat wij vanaf nu samenwerken met UWassistent. Door krachten te bundelen op het gebied van marketing, netwerk en ondersteunende systemen kunnen wij met hetzelfde team meer klanten in een grotere regio bedienen. “

Thuishulp Rotterdam blijft zelfstandig en ook onder eigen merk opereren. Klanten kunnen blijven rekenen op het lokale zorgzame karakter en de korte communicatielijnen. Het doel is nog betere hulp aan de klanten. Het warme van het persoonlijke lokale contact, met de professionaliteit van een landelijke organisatie zorgt voor een optimale zorgverlening.

 

UWassistent

Bas Tolenaar, eigenaar UWassistent: “Thuishulp Rotterdam heeft in korte tijd een zeer belangrijke en gewaardeerde plek ingenomen in de Rotterdamse zorgverlening. Ik ben trots dat wij met deze partner gaan samenwerken en elkaar versterken. Samen komen we verder in ons doel om ouderen te ondersteunen waardoor zij langer thuis kunnen wonen.” 

En dat biedt veel partijen toegevoegde waarde: zowel de mantelzorger als de zorgvrager, de overheid, de verzekeraars en de gemeente.  

Thuishulp Rotterdam en UWassistent werken samen met een netwerk van zorgaanbieders zoals huisartsen, praktijkondersteuners en casemanagers. Zij bieden vervangende mantelzorg, hulp bij aanvraag financiering en diensten aan huis zoals begeleiding, gezelschap, huishoudelijke hulp en klus- en tuinhulp en meer. 

 

“Geduldig, respectvol en geïnteresseerd”

Zoals Caroline de Pater, mantelzorger en klant, haar ervaring met Thuishulp Rotterdam omschrijft: “Thuishulp Rotterdam stelt daadwerkelijk de vraag en wensen van de zorgvrager centraal. Dit door in gesprek met de zorgvrager alle ruimte te geven om wensen goed te verwoorden. De medewerkers zijn geduldig, respectvol en geïnteresseerd. Daarna volgt een gesprek met de beoogde hulpverlener om te kijken of er een klik is. Het is van groot belang om tegelijkertijd de autonomie van de zorgvrager maximaal te respecteren en de hulp te bieden die uit oogpunt van veiligheid en comfort noodzakelijk en gewenst is. De medewerkers van Thuishulp Rotterdam kunnen dat als geen ander: zij weten deze balans goed te vinden! De coördinatoren en de thuishulpen zijn makkelijk te bereiken en afspraken zijn makkelijk te maken.”

 

Wilt u wellicht hulp voor uzelf of voor een naaste? Belt u gerust met 010 – 30 20 160. 

Wilt u graag senioren een handje helpen als gezelschap, als hulp in huis of door een ander soort steun te bieden? Neem dan een kijkje op  https://uwassistent.nl/word-dienstverlener voor meer informatie of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  

Voor meer informatie: www.thuishulprotterdam.nl en www.uwassistent.nl 

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
694 Hits
0 reacties