In beweging met een wandelstok

Een wandelstok kopen is één ding. Vervolgens dient u de wandelstok nog op de juiste hoogte in te stellen en op de juiste manier te gebruiken. We geven u hieronder graag een aantal handige tips.

De wandelstokhoogte instellen

Alleen als een wandelstok op de juiste hoogte ingesteld is, kan hij u goed ondersteunen en uw benen, knieën en enkels ontlasten. Een wandelstok die te kort of juist te lang is, kan juist voor extra klachten aan uw rug en / of schouders zorgen omdat u scheef gaat lopen met een te korte of een te lange wandelstok. Hoe weet u of de wandelstok op de juiste hoogte is ingesteld?

1. Ga recht staan met uw favoriete schoenen aan.

2. Laat uw armen losjes langs uw lichaam hangen met licht gebogen ellebogen.

3. Meet de afstand van de grond tot aan de bovenkant van uw pols, bij de knokkel net voorbij uw pols.

4. De afstand die u gemeten heeft, is de lengte van de wandelstok inclusief handgreep.

U kunt de wandelstok ook verstellen door de stok naast het been waar u de stok gaat gebruiken te zetten en te verstellen tot aan de knokkel net voorbij uw pols. Heeft u een traditionele wandelstok? Dan dient u deze op de juiste hoogte af te zagen en de dop opnieuw te monteren.

Met een wandelstok lopen

Hoe gebruikt u een wandelstok op de juiste manier, zonder dat u extra klachten krijgt? Een wandelstok gebruikt u over het algemeen als één been ‘slechter’ is dan het andere been. De wandelstok gebruikt u aan de kant van het goede been, tegelijkertijd met het slechte been mee. Zo is uw evenwicht beter op het moment dat u op het slechte been staat. Staat u op het slechte been, dan steunt u eveneens op de wandelstok. Staat u op het goede been, dan beweegt de wandelstok met uw slechte been mee.

Zet de stok altijd stevig neer bij iedere stap. Gebruik uw wandelstok bij evenwichtsproblemen vooral om uw balans te bewaren. Wilt u uw rug en benen eveneens ontlasten? Dan kunt u met uw armen en bovenlichaam op de wandelstok steunen.

Na bovenstaande uitleg over wandelstokken kunt u met een gerust hart op pad gaan en van net dat beetje extra ondersteuning en balans genieten. Wilt u graag hulp bij de keuze voor of het gebruik van een wandelstok? Informeer dan eens bij een specialist naar de mogelijkheden.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
0 reacties

Mooie fietsroutes

Nederland is een ideaal fietsland. Er zijn veilige, comfortabele fietspaden en het land is lekker vlak. UWassistent heeft mooie fietsroutes voor u uitgezocht!

Fietsen in omgeving Schijndel

Tijdens deze afwisselende route van ruim 40 kilometer fietst u niet alleen door een prachtig natuurgebied en over oude dijken, maar komt u ook diverse bezienswaardigheden tegen. U fietst bijvoorbeeld langs Kasteel Heeswijk, de ruïne van het oude landgoed ‘Seldensate’, molens, oude boerderij en de dijk van een waterwering. U fietst onder andere door de Brabantse plaatsen Schijndel, Heeswijk en Sint Michielsgestel.

Schloss Diepenbrock

In de Gelderse achterhoek ligt een prachtig landschap met verscholen, kleine boerderijtjes. Deze fietsroute leidt u naar Barlo in Duitsland waar u veel meer, grote boerenhoeves kunt zien. Deze afwisselende en bosrijke omgeving gaat over zandwegen die over het algemeen goed berijdbaar zijn. Het hoogtepunt van deze tocht is Schloss Diepenbrock met restaurant en een terras aan het water.

Nationaal Park Wieden-Weerribben

Het Nationaal Park Wieden-Weerribben is een moerasgebied dat is ontstaan door turfwinning rond de 13e eeuw. Het overgebleven land overstroomde, waardoor er meren ontstonden. De plassen die hierbij zijn ontstaan noemt men hier wieden. Je start de fietsroute van meer dan 40 kilometer in Giethoorn, een prachtig dorp van vele eilandjes met oude boerderijen.

Amsterdam: centrum en het Vondelpark

Deze fietsroute van ruim 30 kilometer leidt je van Amstelveen langs de Amstel en het Amstelpark naar het centrum van Amsterdam. Verschillende bezienswaardigheden zijn hier te zien; van de dagelijkse markt op de Nieuwmarkt tot de monumentale panden. Je komt langs De Waag, die oorspronkelijk een stadspoort was maar sindsdien vele functies heeft gehad zoals museum, brandweerkazerne en theater. Van het Centraal Station een stukje langs het IJ, en daarna richting het Vondelpark. Via het – kunstmatig aangelegde – Amsterdamse Bos waar enkele monumenten te vinden zijn fiets je terug richting Amstelveen.

Fietsroute met hunebedden

Het dorpje Sleen ligt in een gebied waar de geschiedenis herleeft door de hunebedden die er staan. In het natuurgebied Sleenerzand ligt een prachtige natuur waarin stuifzand afgewisseld wordt met heidevelden en vennetjes. In deze fietsroute van ongeveer 30 kilometer ontdek je een stukje écht Drenthe.

De Ronde van Nederland

De meest ultieme fietsroute is toch wel de Ronde van Nederland. Deze fietsroute geeft maar liefst 1300 kilometer fietsplezier. Hij gaat zo veel mogelijk langs de grenzen met Duitsland en België en langs de Noordzee. Er is een grote variatie aan landschappen door de verschillen in het land. Je doorkruist bijna alle provincies. Wat je allemaal gaat zien in deze route? Denk aan de Brabantse vennen, duinen, rivieren, heuvels, karakteristieke dorpen, en nog veel meer; bij deze fietsroute kom je alles tegen.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
0 reacties

Tips tegen uitstelgedrag

Uitstelgedrag houdt in dat je je taken niet uitvoert, én dat je je hier slecht over voelt. Door dit slechte gevoel worden er stresshormonen aangemaakt, waardoor jij stress ervaart en je zorgen maakt. Dit bevordert de groei van vetcellen en is slecht voor je immuunsysteem. Uitstelgedrag kan er dus voor zorgen dat je ziek of dik wordt. Dit zijn goede redenen om uitstelgedrag aan te pakken! UWassistent geeft 9 tips tegen uitstelgedrag.

1. Stel een deadline

Verplicht jezelf om de taak te voltooien voor een bepaalde deadline. Lukt dit niet? Maak het dan een publiekelijke deadline. Stel familie, vrienden of collega’s op de hoogte van je deadline. Door een concrete toezegging te doen aan iemand die belangrijk voor je is, dan is de kans lager dat je je taak uitstelt omdat je je belofte na wilt komen.

2. Maak een to-do list

Door een lijst te maken van openstaande taken weet je precies wat je nog moet doen. Zonder lijst heb je geen overzicht, wat tot meer uitstelgedrag kan leiden. Bovendien kun je op je to-do list afvinken wat je al gedaan hebt. Dit werkt motiverend om de lijst verder af te werken.

3. Geen zin? Doe een makkelijke taak

Heb je geen zin in een moeilijke of grote taak, bijvoorbeeld waarbij je lang bezig bent of belangrijke beslissingen moet nemen? Doe dan een gemakkelijk taak. Denk bijvoorbeeld aan het opruimen van je bureau of het afhandelen van enkele e-mails. Ook deze taken moeten immers een keer gedaan worden en nu ben je wél productief bezig. Door andere nuttige dingen te doen kom je weer in een productieve flow waardoor je persoonlijke effectiviteit verbetert.

4. Voorkom afleiding

Tegenwoordig zijn mensen snel afgeleid door – vooral – hun mobiele telefoon. Zet deze dus uit, of op vliegtuigstand, of op stil. Kies voor een werkplek waar je niet snel afgeleid wordt. Minder afleiding zorgt voor minder uitstel.

5. Stel doelen op

Mensen die laag scoren op doelen stellen, hebben vaker uitstelgedrag. Door korte termijn doelen te stellen bereik je meer doelen dan door lange termijn doelen te stellen.

6. Zet alles klaar

Heb je geen zin in een taak? Zorg dan dat alles alvast klaar staat. Ben je van plan om je administratie op te ruimen? Leg dan alvast al je archiefmappen en papieren op tafel. Als alles klaar ligt dan is de drempel om te beginnen met de taak veel lager.

7. Begin eraan! Want het begin is het moeilijkst

Neem jezelf voor om vijftien minuten aan de taak te werken die je uitstelt. Vaak zul je zien dat je daarna doorgaat omdat je er toch al mee bezig bent. Het begin is het moeilijkst; als je eenmaal op gang bent dan komt de rest vanzelf!

8. Vraag hulp!

Soms hebben mensen last van faalangst; dit gebeurt vooral bij nieuwe taken. Omdat ze er niet aan durven te beginnen of omdat ze niet goed weten wat ze moeten doen, stellen ze de taak uit. Twijfel je of je een taak wel aankan of weet je niet goed wat je moet doen? Vraag dan hulp!

9. Zeg nee

Vaak komt uitstelgedrag omdat je het te druk hebt. Zeg eens nee tegen dingen die jou niet helpen om je doelen te behalen.

Iedere stap in de richting van je einddoel is een stap in de goede richting. Ook meerdere kleine stappen zorgen er voor dat je je doel bereikt.

Zijn er taken in het huishouden die je echt niet zelf meer wil of kan uitvoeren? Een huishoudelijke hulp via UWassistent zorgt ervoor dat uw huis weer schoon wordt!

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
0 reacties

Ouderen in het zonnetje

Vandaag (5 oktober) is het Nationale Ouderendag. Op deze dag laat het Nationaal Ouderenfonds wensen uitkomen van senioren die hun wens moeilijk alleen kunnen vervullen, bijvoorbeeld doordat ze alleen zijn of lastig op pad kunnen. “Een mooie doe-dag die ons ondertussen bewust maakt dat veel ouderen best wat meer aandacht kunnen gebruiken,’’ aldus Liesbeth Pauw van UWassistent regio Woerden. Zij is dagelijks actief in de zorg voor senioren en met het vervullen van hun wensen, in Woerden en een ruime regio daar omheen.

“Of je je nu inzet als vrijwilliger, mantelzorger of professional, zorgen voor je medemens is zinvol en dankbaar. Wij van UWassistent maken daar werk van, met inmiddels heel veel tevreden dienstverleners en klanten! Wij doen ons werk met een lach en zijn trots als onze klanten happy zijn!’’

Goed verzorgd zijn, een veilig idee

In de regio Woerden wordt inmiddels met drie vaste medewerkers gewerkt vanuit de vestiging in de Zorgpassage van het Antoniusziekenhuis in Woerden. Bijna 100 dienstverleners zetten zich in voor meer dan 200 klanten. De hulp is zeer divers. Een voorbeeld: “Voor een dame van 91 die aan dementie lijdt, verzorgen we begeleiding,’’ vertelt Liesbeth. “Mevrouw is erg vergeetachtig en voelt zich vaak eenzaam, hoewel haar kinderen haar zo vaak mogelijk bezoeken. In afstemming met de thuiszorg komen wij tweemaal daags op bezoek. Niet gehaast, maar met alle aandacht en tijd om met mevrouw te eten, wandelen, babbelen of een spelletje te spelen. De regelmaat en de rust in onze aanwezigheid doen haar goed; ze is niet alleen. Dat is ook voor de familie (lees: mantelzorgers) een veilige gedachte.” 

Ook op de Nationale Ouderendag waren ze in Woerden druk in de weer. Naast de reguliere hulp en ondersteuning, werd vandaag de extra mogelijkheid geboden om gezellig te komen genieten van een kopje koffie in hun vestiging. 

Wat opvalt is dat de vraag om begeleiding naast de traditionele zorg groeiende is. Vaak begint het bij huishoudelijke hulp. Steeds vaker worden aanvullende diensten gevraagd, zoals boodschappenhulp, een tuinman of klushulp, een wandelmaatje, gezelschap bij het koken en eten en begeleiding bij het invullen van formulieren en de administratie. Kunt u een helpende hand gebruiken? Of wilt u juist helpen? Neem dan contact met ons op!

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
0 reacties

Warme maaltijden bij ouderen

Jolanda Donk-Roozeboom is diëtist en helpt mensen in hun zoektocht naar een gezond en passend voedingspatroon. Elke maand schrijft Jolanda een blog voor UWassistent over voeding en ouderen.

Vorige week kwam ik nog bij een meneer op huisbezoek. Wij hebben het toen gehad over het gebruik van de warme maaltijd.

Deze meneer is alleen, omdat zijn vrouw al zeven jaar geleden overleden is. Zijn eetlust is verminderd en omdat hij nu ook nog eens alleen voor zichzelf hoeft te koken, vindt hij dit echt niet meer de moeite waard. “Moet ik voor die ene aardappel de pan opzetten?” zegt hij zelf. Daarnaast vindt hij het erg ongezellig om alleen te eten. Al met al zorgt dit ervoor dat meneer steeds vaker geen warme maaltijd voor hemzelf klaarmaakt.

Soms maakt meneer nog wel een afspraak met zijn buurvrouw, om samen warm te gaan eten. Maar hij wil haar ook niet te vaak tot last zijn. Zijn dochter kookt ook 1 a 2 dagen in de week voor hem een warme maaltijd, waardoor hij deze maaltijd alleen nog maar hoeft op te warmen.

Maar is het opwarmen van een warme maaltijd nu eigenlijk wel goed? Gaan er voedingsstoffen verloren? En zijn de microgolven niet gevaarlijk? Of kan meneer beter kiezen voor kant-en-klaar maaltijden vanuit de supermarkt?

Kant-en-klare maaltijden uit de supermarkt bevatten vaak heel veel zout. Dit lijkt dus een gezonde optie, maar eigenlijk is dit het vaak niet. Zout kan er onder andere voor zorgen dat de bloeddruk omhoog gaat, maar ook is dit vaak slecht voor bijvoorbeeld de nierfunctie. Wanneer de maaltijd opgewarmd wordt via de magnetron, gaan er geen voedingsstoffen extra verloren en de microgolven kunnen geen kwaad.

Meneer gaat nu proberen om voor meerdere dagen te koken en dan een portie uit te wisselen met zijn buren, zodat iedereen ook niet meerdere dagen achter elkaar hetzelfde hoeven te eten. En deze porties verwarmd hij dan met de magnetron. Ik ben heel benieuwd of dit een oplossing zal zijn.

Lees Meer
Waardeer dit blogbericht:
0 reacties