6 tips om uitdroging bij hitte te voorkomen

De zomers worden steeds warmer. Goed drinken is dan erg belangrijk. Vooral bij ouderen ligt uitdroging vaak op de loer. Dit komt doordat zij niet snel genoeg een seintje van de hersenen krijgen dat hun lichaam water nodig heeft. Het is daarom belangrijk om uitdroging voor te zijn en voldoende vocht in te nemen.

 

Hoe herkent u uitdroging? 

Het lichaam bestaat grotendeels uit water. Het is daarom ook erg belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Vooral met het warme weer verliezen we extra veel vocht en is het nóg belangrijker om zeker twee liter water per dag binnen te krijgen. Uitdroging ontstaat bij weinig drinken, veel zweten (en dus veel vocht verliezen) óf een combinatie hiervan. Maar ook wanneer u veel plast gedurende de dag, kunt u te maken krijgen met uitdroging. Vaak is dit het geval bij de mensen (vaak ouderen) die plaspillen of andere gerelateerde medicijnen slikken. Ook braken, koorts en diarree kunnen leiden tot uitdroging.   

Er kunnen milde en ernstige uitdrogingsverschijnselen ontstaan bij een tekort aan vochtinname. Bij milde gevallen zien we vaak de volgende verschijnselen: hoofdpijn, vermoeidheid, donkere urine, weinig plassen en een droge huid. Er kunnen ook ernstige verschijnselen ontstaan, zoals: flauwvallen, verwardheid, bewusteloos raken en een onregelmatige hartslag hebben. Bij de ernstige verschijnselen is het belangrijk om direct de huisarts of spoedeisende hulp te bellen. Ernstige uitdroging kan namelijk leiden tot een coma.  

 

Uitdroging voorkomen 

Het is vanzelfsprekend dat u het niet zo ver wilt laten komen en dat u er altijd voor moet zorgen dat u voldoende vocht binnenkrijgt. Zeker met warm weer. Doordat ouderen niet altijd de noodzaak inzien van voldoende water drinken, is het vooral voor die doelgroep erg belangrijk om goed drinken te stimuleren. 

 

1. Houd de warmte buiten 

Is het meerdere dagen achter elkaar ontzettend warm buiten? Probeer dan overdag de gordijnen of zonnewering gesloten te houden en blijf binnen. Houd ook ramen en deuren gesloten. Op koele momenten van de dag (´s ochtends vroeg of ´s avonds laat) kunt u even deuren en ramen tegenover elkaar openzetten, zodat het lekker door kan waaien in huis. 

 

2. Drink uit een drinkfles 

Vul in de ochtend een drinkfles (halve liter) met water en spreek met uzelf af dat u minimaal 3 flessen leegdrinkt. Op deze manier heeft u aan het einde van de dag ook zicht op hoeveel u nu eigenlijk gedronken heeft en of dit voldoende is.  

 

3. Iets anders dan water drinken mag ook 

Geen fan van water? Natuurlijk mogen andere drankjes ook, denk aan sapjes, bouillon of thee. Ook uit fruit kunt u vocht halen, denk aan het eten van watermeloen, aardbeien of appels. Maar, vermijd alcohol! 

 

4. Obli drinkstimulering en -monitoring 

De Obli is een apparaat dat u eraan herinnert om meer te drinken. U plaatst een karaf water in een apparaat en het geeft een geluidje wanneer het tijd is om te drinken. Wordt de karaf te weinig gepakt, dan slaat de Obli alarm. SmartHealth schreef er een uitgebreide review over.  

 

LEES OOK: Langer zelfstandig thuis wonen dankzij deze gadgets

 

5. Vermijd overmatige inspanning 

Doe het met warm weer vooral rustig aan en blijf zoveel mogelijk binnen. Neem voldoende rust gedurende de dag om inspanning en zweten te voorkomen.  

 

6. Wees alert op uzelf en anderen 

Neem bij uitdrogingsverschijnselen direct de nodige maatregelen, zoals water drinken en een koele plek opzoeken. Bij ernstige of aanhoudende milde uitdrogingsverschijnselen neemt u contact op met de huisarts of spoedeisende hulp.

 

Waardeer dit blogbericht:
Met pensioen, wat nu?
Vers aan Tafel: voedzame maaltijd aan huis