4 tips om je bloeddruk te verlagen zonder medicatie

Heb je een hoge bloeddruk en wil je dit onder controle houden? Een hoge bloeddruk is een sluipende moordenaar die de bloedvaten langzaam beschadigt en je gezondheid ernstig bedreigt. Vaak worden er medicijnen voorgeschreven, die helpen je bloeddruk onder controle te houden. Maar je kan hypertensie ook beheersen door middel van veranderingen in levensstijl.

Afvallen

Als je te zwaar bent, kun je een hoge bloeddruk krijgen. Verlies slechts 5-10% van je gewicht en profiteer van de voordelen. Dit betekent dat als je 80 kilo weegt, een verlies van slechts 4-8 kilo een positief effect kan hebben op hypertensie. Om gewicht te verliezen, kun je je richten op een gezonder dieet met magere eiwitten, verse groenten en fruit, volle granen en gezonde vetten. Stop met de frisdrank, luxe koffie, snoep, fastfood en snacks.

1. Wees actief

Lichaamsbeweging kan je helpen om af te vallen, maar het doet veel meer. Sportieve oefening versterkt je hart, verbetert de bloedsomloop en kan zelfs stress verminderen. Goede sporten om te beoefenen zijn fietsen, joggen, aerobic, dansen, zwemmen en tennis.

2. Natrium verminderen

Een gezond dieet voor hypertensie is met verminderd natrium (zout). Te veel natrium in je bloedstroom zorgt ervoor dat je bloedvaten meer water vasthouden. Dit verhoogt de hoeveelheid bloed die door je aderen stroomt en verhoogt de bloeddruk. In verwerkt voedsel zoals bliksoepen, snacks en fastfood zit vaak veel zout. Lees voedseletiketten en kies waar mogelijk natriumarme opties. Streef ernaar om minder dan 2.300 milligram per dag te consumeren, en minder dan 1.500 milligram als je al gediagnosticeerd bent met hypertensie.

3. Drink minder alcohol

Een feestelijk glas wijn of bier kan een gezond onderdeel van je dieet zijn. Blijf bij niet meer dan één drankje per dag als je een vrouw bent, of twee drankjes per dag als je een man bent.

4. Verminder stress

Stress draagt bij aan een opmerkelijke toename van je bloeddruk. Stress is echter een deel van het leven, dus je kunt het beste leren hoe je het beter kunt beheren. Manieren om met stress om te gaan, zijn het vermijden van stressvolle situaties, zoals mensen die boosheid veroorzaken of routes met veel verkeer tijdens het rijden. Vermijd overvolle agenda’s en leer ‘nee’ zeggen.

Als je wilt dat je bloeddruk wordt gecontroleerd, kun je er voor kiezen om regelmatig je bloeddruk te meten. Je kunt online een bloeddrukmeter kopen voor een aantal tientjes en zo nodig bijsturen als je waardes te hoog zijn.

Waardeer dit blogbericht:
Goede voornemens 2019
Tradities met de feestdagen