Dementie voorkomen: is dat mogelijk?

 

Dementie is een veelvoorkomende hersenaandoening onder ouderen. Dementie symptomen zijn onder andere vergeetachtigheid, problemen met taal, gedragsveranderingen en een verminderd besef van tijd en plaats. De meest bekende vorm van dementie is Alzheimer. 

Dementie heeft een progressief karakter en kent verschillende fases. Hoe de ziekte precies verloopt, is afhankelijk van het type dementie en kan ook per persoon verschillen. Vaak is er een voor-, begin-, midden-, en eindstadium. De symptomen gaan dan van een beetje vergeetachtig zijn en kleine gedragsveranderingen via het vergeten van dagelijkse handelingen en concentratieproblemen naar ernstige verwardheid en het niet meer herkennen van dierbaren. 

 

Dementie oorzaken

De oorzaken van dementie zijn niet geheel bekend. Dementie is vaak niet erfelijk, maar er bestaan wel zeldzame erfelijke vormen. Wel zijn er een aantal risicofactoren, die de kans op dementie kunnen vergroten. Voorbeelden hiervan zijn ouderdom, diabetes, hoge bloeddruk, roken en de ziekte van Parkinson. 

 

Dementie voorkomen

Kun je zelf dementie voorkomen? Hier wordt veel over gespeculeerd. Er lijken een aantal manieren te zijn om de kans op dementie te verkleinen. Het is niet zo dat je zelf de totale controle hebt over of je wel of geen dementie krijgt. Toch zijn er een aantal dingen die mogelijk wel het risico op dementie iets kunnen verkleinen. 

 

Bewegen

Beweging is belangrijk om het brein in goede gezondheid te houden. Mensen die meer bewegen, zouden zelfs minder vaak aan dementie lijden dan mensen die minder bewegen. Beweging kan bepaalde risicofactoren, zoals hoge bloeddruk, tegenhouden of verminderen. Indirect hangt beweging daardoor samen met dementie. Ook zorgt beweging voor nieuwe verbindingen tussen zenuwcellen, wat invloed heeft op het geheugen en cognitieve functies. Ook in je jongere jaren kun je hier al op letten! Neem de trap, pak de fiets of schaf een stappenteller aan. Je hersenen zullen je later dankbaar zijn. 

 

Mentale activiteit 

Naast het actief houden van het lichaam, heeft je brein ook baat bij (mentale) activiteit. Als je nieuwe dingen leert en regelmatig nadenkt over moeilijke problemen, houdt dit je hersenen scherp. Zo kun je bijvoorbeeld piano leren spelen of een nieuwe taal leren. Zelfs spelletjes houden je hersenen actief! Ga een potje schaken met je (klein)kind of zet een brain training app op je telefoon. Leuk en effectief tegelijkertijd. 

 

Sociale contacten

Uit onderzoek blijkt dat mensen met minder sociale contacten, een grotere kans hebben op dementie. Het is nog niet duidelijk hoe dit komt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat interactie met anderen de hersenen prikkelen. 

 

UWassistent helpt bij dementie

Bij dementie kunnen dagelijkse activiteiten soms lastig zijn. UWassistent helpt u graag met onder andere huishoudelijke hulp, om u of uw naaste gezelschap te houden of voor andere klussen in en om het huis. Zo heeft u een zorg minder. 

 

Waardeer dit blogbericht:
Vitamine D behoefte bij ouderen
Wereld Parkinson Dag

Gerelateerde berichten

 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 18 juni 2018