Gezond koken; eitje met deze trucjes!

 

Eten moet lekker zijn. Iets eten dat we niet zo lekker vinden, is toch zonde? Maar wat we als ‘lekkere maaltijd’ bestempelen, is toch vaak niet zo gezond. Die pakjes en zakjes uit de supermarkt; om je vingers bij af te likken. Logisch, want als je op de achterkant van zo’n pakje kijkt (we noemen geen merken), schrik je van het zout, de suiker en E-nummers. Zo’n klein pakje saus of een kant-en-klare magnetronmaaltijd, hoe past daar zó veel troep in? 

Maaltijden met voldoende vitamines en de juiste verhouding eiwitten, ‘goede vetten’ en koolhydraten houden ons fit, zeker naarmate we een dagje ouder worden. Gezond eten is één, maar gezond koken… hoe moet dat?

 

Lees ook: Zes voordelen van bewegen 

 

UWassistent geeft u slimme trucjes waarmee die gezonde maaltijd moeiteloos op tafel staat:

 

Geen pakjes en zakjes

Verpakkingen waar een mix voor sausjes in zit, zijn vaak tot de nok toe gevuld met zout. Gebruik liever verse kruiden, zoals peper, paprikapoeder, peterselie en nootmuskaat. Of maak je eigen kruidenmix, lekker en zoutloos! Pas ook op met diepvriesmaaltijden. Daar zitten misschien best veel groentes in, maar ook veel vet en zout. Zoutloos eten is even wennen, zeker wanneer u gewend bent om veel zout te gebruiken. Toch zal dat na een tijdje heel normaal zijn. Kwestie van even wennen!

Vers, verser, verst

Laat groentes de show van de maaltijd stelen! Ligt een beetje voor de hand, maar hoe verser hoe gezonder. Hoe korter de tijd tussen wanneer de groentes geplukt worden en dat ze op het bord liggen, hoe beter. Wortels in en pot, dat zijn geen echte groentes meer. Wat wel een slimme optie is; loop even langs de diepvries in de supermarkt. Steeds vaker verkopen supermarkten diepvriesgroentes die vers zijn ingevroren. Van broccoli tot sperziebonen; de keuze is ruim! Leuk weetje: vers ingevroren diepvriesgroentes zijn zelfs vaak nog gezonder dan de groentes in de groentebakken in de supermarkt. Die worden direct na de oogst ingevroren, terwijl de andere groentes nog een aardig reisje voor de rug hebben na de oogst. 

Vleesje, visje

Iedere dag vlees en vis is niet nodig. Slecht voor het milieu, en voor jezelf is dat ook niet zo goed. Kies voor mager vlees en vette vis. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar het vet dat in gehakt zit, is ander soort vet dan in een stuk zalm. Vis bevat omega 3-vetzuren; beschermt tegen hart- en vaatziekten en verlaagt de cholesterolwaarden. Mager vlees bevat relatief weinig calorieën, veel eiwitten en weinig vet. Kipfilet, varkenshaas en ham zijn toppers als het gaat om mager vlees. En daar kunt u heerlijke gerechten mee op tafel toveren! 

Lekker afwisselen

Het leven bestaat niet alleen uit sla en spinazie. Neem eens een goed kijkje op de markt, soms liggen daar groentes tussen waarvan u de naam niet eens kent. Maar lekker dat het kan zijn! Probeer elke dag iets anders te eten, want dan krijg je zeker voldoende verschillende voedingsstoffen binnen. Die schijf van vijf is zo gek nog niet! Afwisseling geldt trouwens niet alleen voor de avondmaaltijd, maar ook voor de voeding in de ochtend en middag. Brood is prima, maar met een lekkere salade als lunch of een bak yoghurt met muesli als ontbijt heb je ook een gezonde maaltijd te pakken! 

 

Kookhulp van UWassistent

Wilt u liever dat iemand anders dat gezonde koken van u overneemt? De dienstverleners bij UWassistent helpen u daar graag mee. U hoeft alleen te kiezen wat u wil eten en aan te schuiven. Lekker! Houd onze website in de gaten voor meer tips over voeding, gezondheid en welzijn.

 

Ja, ik wil hulp bij koken! 

 

Waardeer dit blogbericht:
Vallen in huis voorkomen: vijf nuttige tips!
Marjet Dingerdis - Persoonlijke assistent in regio...
 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
vrijdag 24 mei 2019