Griep: beter voorkomen dan genezen

Griep: beter voorkomen dan genezen

 

Koude rillingen, spierpijn alsof je een marathon hebt gelopen en een keel die voelt als schuurpapier. Herkenbaar? Dan ben jij misschien een van de vele pechvogels die gegrepen is door de griepgolf. Vooral kinderen en ouderen zijn vatbaar voor griep. Maar als je nog niet getroffen bent door de griepaanval, wil je dit natuurlijk zo houden! Daarom geeft UWassistent een aantal tips om de kans op een week plat in bed liggen met de thermometer als je beste vriend, iets te verkleinen.

 

Hygiëne

Een goede hygiëne kan voorkomen dat virussen of bacteriën zich meester van je maken. Regelmatig je handen wassen is bijvoorbeeld belangrijk. Ook het reinigen van het toilet en deurklinken kan helpen. Verder kun je erop letten dat je een zakdoek gebruikt bij het hoesten en niesen. Dit is vooral fijn voor mensen in je buurt die, als ze de (griep-) dans tot nu toe ontsprongen zijn, waarschijnlijk niet alsnog ziek willen worden.

 

Immuunsysteem versterken

Een sterk immuunsysteem verhoogt de weerstand tegen ziekteverwekkers. Hoe kun je dit dan versterken? Probeer genoeg te slapen! Tijdens de slaap kan je lichaam zich volledig richten op herstel. Goede voeding is ook van belang: Je bent wat je eet! Voldoende vitamines en vezelrijke voeding zoals groente, fruit en granen zijn een verstandige keuze om je immuunsysteem een stapje sterker te maken. Een andere boosdoener die griep mede kan veroorzaken is stress. Dit verhoogt het cortisolniveau, wat het immuunsysteem niet ten goede komt. Maak dus bijvoorbeeld af en toe een ontspannende boswandeling. Wandelen is niet alleen goed tegen stress, maar het heeft ook andere voordelen. Of mediteer even om tot jezelf te komen, of geniet van een paar afleveringen -of het hele seizoen- van je favoriete serie. 

 

Tijdens de griep

Als je al met je stapel zakdoekjes en koppen gemberthee in bed ligt, doe dan vooral rustig aan! Zorg dat de omgevingstemperatuur aangenaam is en drink voldoende. Dan ben je waarschijnlijk over een aantal dagen weer aan het opkrabbelen. Om de saaie uren ziek zijn door te komen, kun je natuurlijk ook een gezelschapsmaatje aanvragen via UWassistent. En als je door al het gesnotter niet toekomt aan het huishouden, komt de huishoudelijke hulp vanuit UWassistent wellicht goed uit! 

Waardeer dit blogbericht:
Nationale Week van Zorg en Welzijn
Ouderen en autorijden
 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 19 september 2018