Naast voldoende slaap, beweging en gezond eten, is het ook belangrijk om regelmatig uw hersenen te trainen. Op die manier blijft u mentaal fit. Dagelijkse hersengymnastiek verkleint ook de risico´s op hersenaandoeningen, zoals dementie. In deze blog vertellen we u graag welke oefeningen voor het brein u kunt doen om uw geheugen te verbeteren. 

Een van de belangrijkste punten bij het trainen van de hersenen, is het doorbreken van oud gedrag. Probeer eens iets nieuws, door bijvoorbeeld een andere route te nemen tijdens uw dagelijkse wandeling of kijk of u misschien een nieuwe hobby kunt oppakken. Zulke kleine dingen zorgen ervoor dat u uw brein blijft uitdagen.

LEES OOK:  Brain training om dementie te voorkomen?  

 

Hierbij een aantal voorbeelden van activiteiten die u kunt ondernemen om de routine te doorbreken: 

 

Leer een instrument bespelen 

Is het altijd al uw droom geweest om piano te kunnen bespelen? U bent nooit te oud! Bij het verbeteren van muzikale vaardigheden maken de hersenen gebruik van alle delen die betrokken zijn bij de concentratie. Zo blijft uw brein scherp.  

 

Speel een spelletje 

Strategische spellen zijn ideaal om op een leuke manier het brein te stimuleren. Gezelschapspellen zoals Memory, Rummikub en Scrabble zijn goed voor het kortetermijngeheugen en de concentratie. Individuele denkspellen als sudoku’s en kruiswoordraadsels bevorderen het logische inzicht.  

Ook via uw smartphone of tablet kunt u diverse hersenkrakers installeren waarbij alle cognitieve functies om de beurt aan bod komen, denk bijvoorbeeld aan de MAX geheugentrainer app. Middels deze app traint u op een laagdrempelige manier uw geheugen. De app bevat onder andere de onderdelen zoekplaatje, letterregen en het boodschappenspel. Alle oefeningen zijn wetenschappelijk getoetst en dragen bij aan een beter geheugen.  

 

Ga handwerken 

Breien levert niet alleen een mooie sjaal op; senioren die aan handwerk doen, hebben maar liefst 30 tot 50% minder kans op een cognitief defect dan senioren die dat niet doen. Breien, haken, borduren of punniken zorgen dus voor gezonde hersenen. Daarnaast is handwerken ontspannend en verlicht het symptomen van stress en angst.  

 

Start met een (taal)cursus 

Het brein blijft scherp en fit wanneer u het regelmatig prikkelt en uitdaagt, bijvoorbeeld door het leren van een nieuwe taal. Door iets nieuws te leren, maakt het brein steeds nieuwe verbindingen en ontwikkelt het zich.  

 

Lees iemand voor 

Lees uw partner of (klein)kind voor om zo uw hersenen te trainen. Bij hardop voorlezen worden namelijk meerdere hersengebieden aan het werk gezet. Ook de hippocampus, die verantwoordelijk is voor het geheugen, blijkt erg actief bij het omvormen van woorden tot geluiden. 

 

Gebruik geen hulpmiddelen 

Gebruikt u bij het doen van de boodschappen standaard een boodschappenlijstje? Probeer dit eens zonder! Zo moet u misschien écht even goed nadenken wat u nou ook alweer nodig had, maar het is wél een goede oefening om de hersenen te trainen. Hetzelfde geldt voor het uitrekenen van die ene som, probeer het eens uit uw hoofd. Gaat u een dagje weg naar een andere stad? Gebruik niet uw navigatie en kijk eens of u ook zelf de weg weet.  

 

Haal herinneringen op 

Denk eens aan uw tijd op de basisschool en uw oude klasgenoten of die ene vakantie van 20 jaar geleden. Door dit te doen, zet u uw hersenen aan het werk en worden er zo weer verbindingen gemaakt. Langzaam zult u ook merken dat u zich steeds meer herinnert.