Medewerkers van de maand augustus

 

Onze berichten over de medewerker van de maand worden altijd enthousiast door jullie ontvangen. Daarom presenteren wij deze keer een speciale zomereditie, waarin we niet één maar zeven dienstverleners in het zonnetje zetten. Wij hebben aan onze persoonlijke assistenten gevraagd wie zij hiervoor wilden nomineren. Er kwam een nominatie bij ons binnen waar wij erg ontroerd van werden.

“Nou daar hoef ik niet lang over na te denken. In regio Amsterdam hebben wij een bijzondere klant en hier werken zeven toegewijde dienstverleners!“ aldus onze persoonlijke assistent Nancy Rietveld. Het zorgteam draagt acht uur per dag, zeven dagen per week de zorg voor onze bijzondere Riet; haar persoonlijke hygiëne, garderobe, huishouden, boodschappen, maaltijden en sociale leven. Dit doen zij al ruim anderhalf jaar. De grijze, eentonige dagen van Riet veranderden drastisch. Ze loopt er nu verzorgd bij, haar huis is weer gezellig, de zorgverleners gaan regelmatig met haar naar buiten ‘een terrasje pakken’, zelfs een keer naar de bioscoop. Een van de zorgverleners neemt haar af en toe mee uit varen op haar bootje. Soms wordt er ’s avonds buiten een hapje gegeten. Kortom: de ondersteuning van de medewerkers is een ideale oplossing voor een dementerende oudere die zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen.

Twee dienstverleners delen hun ervaringen.

Dienstverlener Esther aan het woord over haar ervaringen bij deze klant:

“De eerste dag bij Riet was wennen! Ik wist niet wat ik van Riet, en de situatie waarin ze zat, moest denken. Riet keek mij de hele tijd met grote ogen aan en volgde elke stap die ik deed. Veel kwam er niet uit haar maar al snel had ik door dat Riet mij belangstellend aan het observeren was.”

“En ook al zei Riet niet veel, zelf babbelde ik er vrolijk op los. De dienst daarop merkte ik dat Riet wel degelijk dingen had opgeslagen die ik haar de dienst ervoor had verteld. De eerste opmerking die zij tegen mij maakte was ”Esther, jij bent ook altijd vrolijk hè!?” Hierna was het ijs gebroken. Ik had al snel goed contact met Riet en merkte dat zij van directe communicatie houdt en dat dit op een luchtige manier gebracht moet worden. Dan doet Riet eigenlijk alles wat je haar opdraagt. En niet in de vragende vorm want Riet is gek op het woordje ‘nee’.”

“Wat mij van Riet altijd zal bijblijven was op een dag aan het einde van mijn dienst. Wij hadden een gezellige dag gehad; gewandeld, op een terrasje gezeten, lekker gegeten, huisje aan kant, Riet inmiddels voldaan op haar stoel de krant aan het lezen en ik vroeg aan haar: “Lieve Riet mijn dienst zit er op. Ik ga nu, kan ik nog iets voor u doen?” Ze keek niet op toen zij met een zware stem antwoorde: “JA! Oprotten!” Het was even stil. En toen… moest ik vreselijk lachen! Ik kwam echt niet meer bij en de tranen rolden over mijn gezicht van het lachen. Riet keek op van haar krant met van die typische Riet-pretoogjes en zei: “Dit vind je echt leuk hè?” Sinds die dag heeft Riet nooit iets ‘lelijks’ tegen mij gezegd. Volgens mij was het een testcase van haar naar mij toe. Het voelde alsof de kaarten waren geschud. Wat ik heel erg in haar bewonder is haar directheid. Iets wat zij niet leuk vindt zegt zij meteen. Ook wat zij wel leuk vindt of lekker, daar zal zij altijd positief op reageren. En dat vind ik een gave.”.

Ook Sandra deelt haar mooie momenten

Ook dienstverlener Sandra wilt graag haar mooie momenten delen, en iets meer vertellen over haar band met Riet. “Als ik aan Riet denk, denk ik direct aan een leuk, oud huisje in de Jordaan met een soms lieve, soms boze, altijd eigenzinnige, dwarse, intelligente, maar ook dementerende bijzondere oude bewoonster.”

“Mijn werkdag ziet er als volgt uit: Om 17.00 uur ben ik bij Riet, dan drinken we meestal eerst koffie en praten wat samen. Hierna lees ik het verslag van de voorgaande dagen en kijk of er iets bijzonders is gebeurd of nog moet gebeuren. Ik kijk of er nog iets van eten gemaakt moet worden en bespreek dan met Riet wat we zullen eten. Ik ga boodschappen doen en kook voor haar. Dit vind ik het leukste om te doen: iets lekkers, en natuurlijk gezonds, voor haar koken. Moeilijk is ze niet: eigenlijk vindt ze alles altijd heerlijk!”

“Riet ziet er heel goed uit sinds we voor haar koken, we moeten zelfs opletten dat ze niet te dik wordt! We eten gezellig samen en ik ruim alles op. Soms helpt Riet met de afwas. Dit doen we heel graag samen, we praten dan honderduit. Na het eten geef ik haar de medicijnen en kijk wat er verder nog gedaan moet worden. Om 21.00 uur ga ik weer naar huis. Mijn mooiste momenten samen zijn wanneer ik Riet een complimentje geef, bijvoorbeeld door te zeggen dat het bij haar altijd zo gezellig is. Dan kijkt ze je glunderend aan.”

Riet heeft haar ook een belangrijke levensles meegegeven: “Niet veel materie willen hebben.”

Het werken in een groot zorgteam ervaart Sandra als erg prettig. “Eigenlijk zien we elkaar vooral op door Nancy Rietveld georganiseerde gezellige meetings. Verder doet iedereen zijn werk zo goed mogelijk op zijn of haar eigen manier. Door het grote team kunnen we vrij makkelijk diensten ruilen en van elkaar overnemen.”

Alle dienstverleners zijn tijdens hun laatste teamuitje door Nancy Rietveld verrast met een mooie bos bloemen. UWassistent wil dit bijzondere zorgteam bedanken voor alle goede inzet. Wij zijn blij met dienstverleners zoals jullie!

Waardeer dit blogbericht:
Wat is eenzaamheid?
Vergeetachtigheid of dementie?