Tips tegen uitstelgedrag

Uitstelgedrag houdt in dat je je taken niet uitvoert, én dat je je hier slecht over voelt. Door dit slechte gevoel worden er stresshormonen aangemaakt, waardoor jij stress ervaart en je zorgen maakt. Dit bevordert de groei van vetcellen en is slecht voor je immuunsysteem. Uitstelgedrag kan er dus voor zorgen dat je ziek of dik wordt. Dit zijn goede redenen om uitstelgedrag aan te pakken! UWassistent geeft 9 tips tegen uitstelgedrag.

1. Stel een deadline

Verplicht jezelf om de taak te voltooien voor een bepaalde deadline. Lukt dit niet? Maak het dan een publiekelijke deadline. Stel familie, vrienden of collega’s op de hoogte van je deadline. Door een concrete toezegging te doen aan iemand die belangrijk voor je is, dan is de kans lager dat je je taak uitstelt omdat je je belofte na wilt komen.

2. Maak een to-do list

Door een lijst te maken van openstaande taken weet je precies wat je nog moet doen. Zonder lijst heb je geen overzicht, wat tot meer uitstelgedrag kan leiden. Bovendien kun je op je to-do list afvinken wat je al gedaan hebt. Dit werkt motiverend om de lijst verder af te werken.

3. Geen zin? Doe een makkelijke taak

Heb je geen zin in een moeilijke of grote taak, bijvoorbeeld waarbij je lang bezig bent of belangrijke beslissingen moet nemen? Doe dan een gemakkelijk taak. Denk bijvoorbeeld aan het opruimen van je bureau of het afhandelen van enkele e-mails. Ook deze taken moeten immers een keer gedaan worden en nu ben je wél productief bezig. Door andere nuttige dingen te doen kom je weer in een productieve flow waardoor je persoonlijke effectiviteit verbetert.

4. Voorkom afleiding

Tegenwoordig zijn mensen snel afgeleid door – vooral – hun mobiele telefoon. Zet deze dus uit, of op vliegtuigstand, of op stil. Kies voor een werkplek waar je niet snel afgeleid wordt. Minder afleiding zorgt voor minder uitstel.

5. Stel doelen op

Mensen die laag scoren op doelen stellen, hebben vaker uitstelgedrag. Door korte termijn doelen te stellen bereik je meer doelen dan door lange termijn doelen te stellen.

6. Zet alles klaar

Heb je geen zin in een taak? Zorg dan dat alles alvast klaar staat. Ben je van plan om je administratie op te ruimen? Leg dan alvast al je archiefmappen en papieren op tafel. Als alles klaar ligt dan is de drempel om te beginnen met de taak veel lager.

7. Begin eraan! Want het begin is het moeilijkst

Neem jezelf voor om vijftien minuten aan de taak te werken die je uitstelt. Vaak zul je zien dat je daarna doorgaat omdat je er toch al mee bezig bent. Het begin is het moeilijkst; als je eenmaal op gang bent dan komt de rest vanzelf!

8. Vraag hulp!

Soms hebben mensen last van faalangst; dit gebeurt vooral bij nieuwe taken. Omdat ze er niet aan durven te beginnen of omdat ze niet goed weten wat ze moeten doen, stellen ze de taak uit. Twijfel je of je een taak wel aankan of weet je niet goed wat je moet doen? Vraag dan hulp!

9. Zeg nee

Vaak komt uitstelgedrag omdat je het te druk hebt. Zeg eens nee tegen dingen die jou niet helpen om je doelen te behalen.

Iedere stap in de richting van je einddoel is een stap in de goede richting. Ook meerdere kleine stappen zorgen er voor dat je je doel bereikt.

Zijn er taken in het huishouden die je echt niet zelf meer wil of kan uitvoeren? Een huishoudelijke hulp via UWassistent zorgt ervoor dat uw huis weer schoon wordt!

Waardeer dit blogbericht:
Mooie fietsroutes
Ouderen in het zonnetje