Laatste blogberichten https://uwassistent.nl/blogs Sun, 21 Oct 2018 16:21:25 +0000 Fake nl-nl In beweging met een wandelstok https://uwassistent.nl/blogs/in-beweging-met-een-wandelstok https://uwassistent.nl/blogs/in-beweging-met-een-wandelstok

Een wandelstok kopen is één ding. Vervolgens dient u de wandelstok nog op de juiste hoogte in te stellen en op de juiste manier te gebruiken. We geven u hieronder graag een aantal handige tips.

De wandelstokhoogte instellen

Alleen als een wandelstok op de juiste hoogte ingesteld is, kan hij u goed ondersteunen en uw benen, knieën en enkels ontlasten. Een wandelstok die te kort of juist te lang is, kan juist voor extra klachten aan uw rug en / of schouders zorgen omdat u scheef gaat lopen met een te korte of een te lange wandelstok. Hoe weet u of de wandelstok op de juiste hoogte is ingesteld?

1. Ga recht staan met uw favoriete schoenen aan.

2. Laat uw armen losjes langs uw lichaam hangen met licht gebogen ellebogen.

3. Meet de afstand van de grond tot aan de bovenkant van uw pols, bij de knokkel net voorbij uw pols.

]]>
info@uwassistent.nl (UWassistent) Blogverhalen Mon, 15 Oct 2018 11:54:33 +0000
Mooie fietsroutes https://uwassistent.nl/blogs/mooie-fietsroutes https://uwassistent.nl/blogs/mooie-fietsroutes

Nederland is een ideaal fietsland. Er zijn veilige, comfortabele fietspaden en het land is lekker vlak. UWassistent heeft mooie fietsroutes voor u uitgezocht!

Fietsen in omgeving Schijndel

Tijdens deze afwisselende route van ruim 40 kilometer fietst u niet alleen door een prachtig natuurgebied en over oude dijken, maar komt u ook diverse bezienswaardigheden tegen. U fietst bijvoorbeeld langs Kasteel Heeswijk, de ruïne van het oude landgoed ‘Seldensate’, molens, oude boerderij en de dijk van een waterwering. U fietst onder andere door de Brabantse plaatsen Schijndel, Heeswijk en Sint Michielsgestel.

Schloss Diepenbrock

In de Gelderse achterhoek ligt een prachtig landschap met verscholen, kleine boerderijtjes. Deze fietsroute leidt u naar Barlo in Duitsland waar u veel meer, grote boerenhoeves kunt zien. Deze afwisselende en bosrijke omgeving gaat over zandwegen die over het algemeen goed berijdbaar zijn. Het hoogtepunt van deze tocht is Schloss Diepenbrock met restaurant en een terras aan het water.

Nationaal Park Wieden-Weerribben

Het Nationaal Park Wieden-Weerribben is een moerasgebied dat is ontstaan door turfwinning rond de 13e eeuw. Het overgebleven land overstroomde, waardoor er meren ontstonden. De plassen die hierbij zijn ontstaan noemt men hier wieden. Je start de fietsroute van meer dan 40 kilometer in Giethoorn, een prachtig dorp van vele eilandjes met oude boerderijen.

Amsterdam: centrum en het Vondelpark

Deze fietsroute van ruim 30 kilometer leidt je van Amstelveen langs de Amstel en het Amstelpark naar het centrum van Amsterdam. Verschillende bezienswaardigheden zijn hier te zien; van de dagelijkse markt op de Nieuwmarkt tot de monumentale panden. Je komt langs De Waag, die oorspronkelijk een stadspoort was maar sindsdien vele functies heeft gehad zoals museum, brandweerkazerne en theater. Van het Centraal Station een stukje langs het IJ, en daarna richting het Vondelpark. Via het – kunstmatig aangelegde – Amsterdamse Bos waar enkele monumenten te vinden zijn fiets je terug richting Amstelveen.

]]>
info@uwassistent.nl (UWassistent) Blogverhalen Thu, 11 Oct 2018 09:22:34 +0000
Tips tegen uitstelgedrag https://uwassistent.nl/blogs/tips-tegen-uitstelgedrag https://uwassistent.nl/blogs/tips-tegen-uitstelgedrag

Uitstelgedrag houdt in dat je je taken niet uitvoert, én dat je je hier slecht over voelt. Door dit slechte gevoel worden er stresshormonen aangemaakt, waardoor jij stress ervaart en je zorgen maakt. Dit bevordert de groei van vetcellen en is slecht voor je immuunsysteem. Uitstelgedrag kan er dus voor zorgen dat je ziek of dik wordt. Dit zijn goede redenen om uitstelgedrag aan te pakken! UWassistent geeft 9 tips tegen uitstelgedrag.

1. Stel een deadline

Verplicht jezelf om de taak te voltooien voor een bepaalde deadline. Lukt dit niet? Maak het dan een publiekelijke deadline. Stel familie, vrienden of collega’s op de hoogte van je deadline. Door een concrete toezegging te doen aan iemand die belangrijk voor je is, dan is de kans lager dat je je taak uitstelt omdat je je belofte na wilt komen.

2. Maak een to-do list

Door een lijst te maken van openstaande taken weet je precies wat je nog moet doen. Zonder lijst heb je geen overzicht, wat tot meer uitstelgedrag kan leiden. Bovendien kun je op je to-do list afvinken wat je al gedaan hebt. Dit werkt motiverend om de lijst verder af te werken.

3. Geen zin? Doe een makkelijke taak

Heb je geen zin in een moeilijke of grote taak, bijvoorbeeld waarbij je lang bezig bent of belangrijke beslissingen moet nemen? Doe dan een gemakkelijk taak. Denk bijvoorbeeld aan het opruimen van je bureau of het afhandelen van enkele e-mails. Ook deze taken moeten immers een keer gedaan worden en nu ben je wél productief bezig. Door andere nuttige dingen te doen kom je weer in een productieve flow waardoor je persoonlijke effectiviteit verbetert.

4. Voorkom afleiding

Tegenwoordig zijn mensen snel afgeleid door – vooral – hun mobiele telefoon. Zet deze dus uit, of op vliegtuigstand, of op stil. Kies voor een werkplek waar je niet snel afgeleid wordt. Minder afleiding zorgt voor minder uitstel.

]]>
tamara@h-group.nl (Tamara) Blogverhalen Mon, 08 Oct 2018 09:11:28 +0000
Ouderen in het zonnetje https://uwassistent.nl/blogs/ouderen-in-het-zonnetje https://uwassistent.nl/blogs/ouderen-in-het-zonnetje

Vandaag (5 oktober) is het Nationale Ouderendag. Op deze dag laat het Nationaal Ouderenfonds wensen uitkomen van senioren die hun wens moeilijk alleen kunnen vervullen, bijvoorbeeld doordat ze alleen zijn of lastig op pad kunnen. “Een mooie doe-dag die ons ondertussen bewust maakt dat veel ouderen best wat meer aandacht kunnen gebruiken,’’ aldus Liesbeth Pauw van UWassistent regio Woerden. Zij is dagelijks actief in de zorg voor senioren en met het vervullen van hun wensen, in Woerden en een ruime regio daar omheen.

“Of je je nu inzet als vrijwilliger, mantelzorger of professional, zorgen voor je medemens is zinvol en dankbaar. Wij van UWassistent maken daar werk van, met inmiddels heel veel tevreden dienstverleners en klanten! Wij doen ons werk met een lach en zijn trots als onze klanten happy zijn!’’

Goed verzorgd zijn, een veilig idee

In de regio Woerden wordt inmiddels met drie vaste medewerkers gewerkt vanuit de vestiging in de Zorgpassage van het Antoniusziekenhuis in Woerden. Bijna 100 dienstverleners zetten zich in voor meer dan 200 klanten. De hulp is zeer divers. Een voorbeeld: “Voor een dame van 91 die aan dementie lijdt, verzorgen we begeleiding,’’ vertelt Liesbeth. “Mevrouw is erg vergeetachtig en voelt zich vaak eenzaam, hoewel haar kinderen haar zo vaak mogelijk bezoeken. In afstemming met de thuiszorg komen wij tweemaal daags op bezoek. Niet gehaast, maar met alle aandacht en tijd om met mevrouw te eten, wandelen, babbelen of een spelletje te spelen. De regelmaat en de rust in onze aanwezigheid doen haar goed; ze is niet alleen. Dat is ook voor de familie (lees: mantelzorgers) een veilige gedachte.” 

Ook op de Nationale Ouderendag waren ze in Woerden druk in de weer. Naast de reguliere hulp en ondersteuning, werd vandaag de extra mogelijkheid geboden om gezellig te komen genieten van een kopje koffie in hun vestiging. 

Wat opvalt is dat de vraag om begeleiding naast de traditionele zorg groeiende is. Vaak begint het bij huishoudelijke hulp. Steeds vaker worden aanvullende diensten gevraagd, zoals boodschappenhulp, een tuinman of klushulp, een wandelmaatje, gezelschap bij het koken en eten en begeleiding bij het invullen van formulieren en de administratie. Kunt u een helpende hand gebruiken? Of wilt u juist helpen? Neem dan contact met ons op!

]]>
info@uwassistent.nl (UWassistent) Blogverhalen Fri, 05 Oct 2018 09:22:34 +0000
Warme maaltijden bij ouderen https://uwassistent.nl/blogs/warme-maaltijden-bij-ouderen https://uwassistent.nl/blogs/warme-maaltijden-bij-ouderen

Jolanda Donk-Roozeboom is diëtist en helpt mensen in hun zoektocht naar een gezond en passend voedingspatroon. Elke maand schrijft Jolanda een blog voor UWassistent over voeding en ouderen.

Vorige week kwam ik nog bij een meneer op huisbezoek. Wij hebben het toen gehad over het gebruik van de warme maaltijd.

Deze meneer is alleen, omdat zijn vrouw al zeven jaar geleden overleden is. Zijn eetlust is verminderd en omdat hij nu ook nog eens alleen voor zichzelf hoeft te koken, vindt hij dit echt niet meer de moeite waard. “Moet ik voor die ene aardappel de pan opzetten?” zegt hij zelf. Daarnaast vindt hij het erg ongezellig om alleen te eten. Al met al zorgt dit ervoor dat meneer steeds vaker geen warme maaltijd voor hemzelf klaarmaakt.

Soms maakt meneer nog wel een afspraak met zijn buurvrouw, om samen warm te gaan eten. Maar hij wil haar ook niet te vaak tot last zijn. Zijn dochter kookt ook 1 a 2 dagen in de week voor hem een warme maaltijd, waardoor hij deze maaltijd alleen nog maar hoeft op te warmen.

Maar is het opwarmen van een warme maaltijd nu eigenlijk wel goed? Gaan er voedingsstoffen verloren? En zijn de microgolven niet gevaarlijk? Of kan meneer beter kiezen voor kant-en-klaar maaltijden vanuit de supermarkt?

]]>
info@uwassistent.nl (UWassistent) Blogverhalen Thu, 04 Oct 2018 09:02:37 +0000