Veilige dienstverlening aan huis in tijden van corona

Veilige dienstverlening aan huis

    Richtlijnen voor klanten en dienstverleners

    Ondanks het coronavirus, kan de dienstverlening via UWassistent voortgezet worden. Vooral nu is een schoon huis bijvoorbeeld belangrijker dan ooit, om zo door grondige reiniging de aanwezigheid van het virus te beperken! We willen wel alle klanten en dienstverleners vragen om de voorzorgsmaatregelen van het RIVM in acht te nemen. Indien klant óf dienstverlener corona-gerelateerde klachten heeft, wordt er uiteraard niet gewerkt. Bespreek vóór de afspraak altijd met elkaar of er gewerkt kan worden.

    1,5 meter afstand houden tijdens het werken

    Houd voldoende afstand

    Zorg altijd voor minimaal 1,5 meter afstand. Wissel bijvoorbeeld de aanwezigheid in bepaalde ruimtes af: één iemand boven en de ander beneden. Er zijn ook klusjes die de dienstverlener buiten kan uitvoeren, denk bijvoorbeeld aan het zemen van de ramen. De klant kan ook van de gelegenheid gebruikmaken en lekker een blokje om gaan!

    1,5 meter afstand houden tijdens het werken
    Handen wassen voor het werken

    Regelmatig handen wassen

    Wij adviseren dienstverleners om direct bij binnenkomst de handen grondig te wassen, gedurende 20 seconden. Indien gewenst kan gewerkt worden met handschoenen aan. De klant zorgt voor de benodigde desinfectiemiddelen.

    Handen wassen voor het werken
    Mondkapje tijdens het werken

    Extra bescherming

    Naast het werken met handschoenen, is het verstandig om een mondkapje te dragen tijdens de werkzaamheden.

    met een mondkapje werken
    Blijf thuis bij corona-gerelateerde klachten

    Niet werken bij corona-gerelateerde klachten

    Heeft de klant of dienstverlener corona-gerelateerde klachten (hoesten, niezen, keelpijn, koorts etc.), dan wordt er niet gewerkt. Hetzelfde geldt wanneer één of meerdere gezinsleden van de klant thuiszit met klachten óf wanneer in het huishouden van de dienstverlener iemand koorts heeft. Laat zo snel mogelijk een coronatest uitvoeren bij verkoudheidsklachten en/of koorts.

    Blijf thuis bij corona-gerelateerde klachten
    Bespreek het met de klant

    Bespreek met elkaar of er gewerkt kan worden

    Bespreek altijd vóór aanvang van de afspraak of het verstandig is om te gaan werken. Kan de dienstverlener niet komen, omdat hij/ zij corona-gerelateerde klachten heeft en/of iemand uit het gezin koorts heeft? Neem dan contact op met UWassistent, zodat een vervangende dienstverlener geregeld kan worden.

    Bespreek het met de klant
    Samen voor elkaar UWassistent

    Overweeg doorbetaling

    Zodra er niet gewerkt kan worden vanwege corona-gerelateerde klachten, loopt de dienstverlener inkomsten mis. Mocht u als klant de dienstverlener willen doorbetalen, neem dan contact op met UWassistent.

    Samen voor elkaar UWassistent

    Veelgestelde vragen klanten

    Kan ik de dienstverlener blijven ontvangen tijdens de coronacrisis?

    Hebben u, uw gezinsleden én de dienstverlener geen corona-gerelateerde klachten, dan kan de dienstverlener natuurlijk gewoon blijven werken. Houd hierbij wél rekening met de RIVM maatregelen, denk aan afstand houden, hoesten en niezen in de elleboog, regelmatig handen wassen én geen handen schudden. Er kunnen extra maatregelen genomen worden, zoals het dragen van een mondkapje en handschoenen.

    Ik heb corona-gerelateerde klachten, wat moet ik doen?

    Laat u in dat geval zo snel mogelijk testen en bel uw dienstverlener af.

    Wat is het coronabeleid van UWassistent?

    Wij vinden het belangrijk dat de dienstverlening door kan blijven gaan, ondanks het coronavirus. Wel hanteren we een coronabeleid, waarin we een aantal afspraken op een rijtje hebben gezet.

    Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen wanneer de dienstverlener komt werken?

    Zijn jullie beide gezond én hebben uw gezinsleden ook geen verkoudheidsklachten en/of koorts, dan mag u de dienstverlener gewoon ontvangen. Houd wel altijd afstand, was regelmatig de handen, hoest en nies in de elleboog én schud geen handen. Zorg voor voldoende desinfectiemiddelen en laat de dienstverlener 20 seconden de handen wassen na binnenkomst. U kunt uiteraard voor extra beschermingsmiddelen zorgen, zoals een mondkapje en handschoenen. Bij voorkeur bent u niet in dezelfde ruimte aanwezig als de dienstverlener, maak van de gelegenheid gebruik en ga een blokje om bijvoorbeeld!

    Veelgestelde vragen dienstverleners

    Kan ik gewoon blijven werken tijdens de coronacrisis?

    Ja dat kan, mits je geen corona-gerelateerde klachten hebt uiteraard. Heeft jouw klant óf een van zijn/ haar gezinsleden klachten, dan ga je ook niet werken. Bespreek altijd met je klant vóór aanvang van de afspraak of het verstandig is om je werkzaamheden uit te voeren.

    Ik heb corona-gerelateerde klachten, wat moet ik doen?

    Laat je in dat geval zo snel mogelijk testen en bel je klant af.

    Wat is het coronabeleid van UWassistent?

    Wij vinden het belangrijk dat de dienstverlening door kan blijven gaan, ondanks het coronavirus. Wel hanteren we een coronabeleid, waarin we een aantal afspraken op een rijtje hebben gezet.

    Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen wanneer ik bij de klant ga werken?

    Natuurlijk houd je altijd de maatregelen van het RIVM in acht, denk aan afstand houden, geen handen schudden, handen regelmatig wassen én hoesten en niezen in elleboog. Bij voorkeur was je je handen bij binnenkomst voor 20 seconden. Je kunt extra beschermingsmiddelen gebruiken, zoals het dragen van een mondkapje en handschoenen. Vraag je klant of het mogelijk is dat jullie niet in dezelfde ruimte aanwezig zijn, dus dat de klant boven blijft als jij beneden bezig bent bijvoorbeeld.