Op raamvisite!

De coronacrisis vraagt om creatieve oplossingen en dat heeft ook tot veel nieuwe woorden geleid, zoals raamvisite. In deze blog met tips tegen eenzaamheid benoemden we het al kort. De naam zegt het natuurlijk al; in plaats van dat je gezellig bij elkaar op de koffie gaat, zit er een raam of scherm tussen. Dit woord is oorspronkelijk ontstaan voor mensen die op (k)raamvisite gingen bij pasgeboren baby’s. Inmiddels is raamvisite ook ontzettend populair bij verzorgingstehuizen.  

 

Steeds meer visite kan weer 

Gezonde 70-plussers kunnen inmiddels gelukkig weer één of twee vaste personen ontvangen. In dit artikel lees je ook over hoe wij mensen blijven helpen in deze tijden. Echter is dit nog lang niet in alle verzorgingstehuizen mogelijk, omdat dit tot te veel bezoekers in één gebouw zou leiden. Gelukkig zijn er creatieve oplossingen. Een voorbeeld daarvan is de Babbelbox. En nee, dit is niet de bekende Babbelbox van Man bijt hond. Dankzij deze box kunnen mensen alsnog op bezoek komen in een verzorgingstehuis. Vaak is het een container die lekker huiselijk is ingericht. De bewoner zit dan aan de ene kant van het glas en de bezoeker(s) aan de andere kant. Het is misschien niet helemaal hetzelfde als lekker bij elkaar op de koffie. Je kan de ander niet aanraken. Maar het is wel een goede manier om toch bij je (groot)ouders op bezoek te gaan. Je kan je in veel gevallen inschrijven via het verzorgingstehuis. Het kan in het begin nog wel wat onwennig voelen, maar de Babbelboxen zijn vaak huiselijk aangekleed. Uiteindelijk zijn de reacties over het algemeen erg positief! 

 

We maken er het beste van! 

Tijdens de crisis is wel gebleken dat we met z’n allen een betrokken volk zijn en dat is mooi om te zien. Zo blijkt ook uit deze video waarin bewoners van een verzorgingstehuis de groetjes doen aan hun dierbaren. Ook UWassistent draagt hierin natuurlijk eens steentje bij. Zo hebben we met de UWassistent Hulplijn flink wat ouderen kunnen helpen. In sommige gevallen met een goed gesprek, in andere gevallen met praktische vragen omtrent het virus en de aanpak ervan. Gelukkig merken we dat de Hulplijn nu steeds minder nodig is. Daarom hebben we besloten deze nog tot 1 juni aan te houden en de hulplijn daarna te sluiten.  

 

Begeleiding aanvragen

Waardeer dit blogbericht:
Partnerorganisatie: ANBO
Veelvoorkomende babbeltrucs herkennen en voorkomen

Gerelateerde berichten